Tuesday, March 6, 2012

За богатството на традициите или коя бедност е по-страшна...

Сн. Аз, съм си аз! Чипровски килими...
 Живеем трудно, обедняваме, свиваме покупките, чантите олекват, джобовете се изпразват, все по-трудно вдигаме поглед, за да погледнем в далечината и да се усмихнем. Бедността тежи... като воденичен камък.

Обаче има една друга бедност, тя е по-страшна, макар че улисани да кърпим бюджета май забравяме за нея. Традициите са живата памет и самоличността - лицето на един народ. Народ без традиции е народ истински беден, без духовност, без  лице. Обречен да търси себе си по чуждите обичаи, търсейки трескаво да припознае някоя като своя, защото е забравил собствените. Обречен да се носи по вълните като кораб без кормило, без спомен за пътя към дома, който рано или късно ще потъне.

Улисани да оцеляваме, ние сме на път да изгубим традициите си, които умират една по една, защото малко са ентусиастите, които искат на да ги научат, да ги съхранят и развиват, да помнят, че са БЪЛГАРИ, вместо да са МОДЕРНИ. 

Понеже не искам само да рисувам мрачни картини  и да хвърлям светлина върху калната яма, в която сме хвърлили традициите и занаятите си, аз ще направя, каквото зависи от мен, да помогна за спасяването на един занаят, на една традиция.

Сн. Аз, съм си аз! Чипровски килими...
 Сигурен съм че сте чували за Чипровските килими!? Знам, че скоро никоя телевизия, или вестник, или списание не са се сетили за тях, а след някоя и друга година, като си идат старите майсторки, онези, чийто ръце изтъкават приказки от цвят, може и да не чуете вече за тях...

За да не се случи това, аз реших да помогна на една млада жена, която се опитва да запази традицията, като върне хляба на старите майсторки и даде стимул на младите да продължат занаята.

Тя се казва Цветелина Петкова и от Чипровци. Има блог, чиято душа са Чипровските килими. Тя свързва всеки, който иска да си купи истински БЪЛГАРСКИ килим с майсторките, които дават месеци от живота си, за да сътворят парчета красота, които да озаряват домовете ни години напред.

Но тя не може да се справи сама. Ето какво ми сподели: "...Има и по-големи размери тоест до 6 квадрата или 2 метра на 3, с големината на хол и по твой избор на мотиви и цветове, всичко зависи от това но цена ще ти кажат производителя или пък жените, които ще го направят. Цената зависи от модела, и от това колко квадратни метра ще е. Повечето ще ти калкулират и цената за дизайн и цена за изработка, ако не е бърза поръчката ще се калкулира по-малка цена. Принципно всичко зависи от модела, който ще си харесаш, сложните вървят от 250 лева нагоре на квадратен метър, има и модели на по-ниска цена...

Сн: Аз, съм си аз! Чипровски килими...
 Ако не минеш през прекупвачи и директно старите жени да ти го направят, цената е по-малка. Има много теми в блога ми, но рано или късно ще напиша тема и за цената на труда на тези жени. Защото всичко минава през други, клиента никога не ги виждат, а този занаят си отива с всеки изминал ден...А можеш и сам да седнеш на стана, при жените и да затъчеш своя първи си килим :) И между другото, ако ти е голям хола, тоест над 6 квадрата и повече килим, почти няма вече, кой да го изтъче... Ще останат само министерствата ни с такива килими за жалост..."

След разговора ми с Цвети реших - килимите ми вкъщи вече ще са само БЪЛГАРСКИ, ТРАДИЦИОННИ, ЧИПРОВСКИ. И като скромен блогър, реших да направя още нещо - да сложа на моята страница импровизиран банер към блога на Цвети, който ще стои при мен, докато е жив блога ми - за да й помага да намира купувачи на Чипровските килими и да съхрани този занаят, тази традиция. 

Другите блогъри мога само да помоля да направят същото. А всички останали българи - моля ви, спомнете си кои сте и си вземете късче традиция за своя дом. Как да стане това? Просто потърсете Цвети, тя ще ви помогне - tcvetelinka@gmail.com.

И вместо край, нека ви разкажа още нещо, което научих от нея за Чипровските килими: " ... Изпъстрената с меандри корона в чипровския килим символизира житейския път – трудностите и сполуките, мъките и радостите в живота на човека...." Нека не оставяме Българската корона да се валя в прахта и да се изгуби...
 
Блог класация

No comments:

Post a Comment

Криейтив Комънс договор
Произведението произведение с автор Онзи, който обича морето... и не само е лицензирано под Криейтив Комънс Признание-Некомерсиално-Без производни 2.5 България договор.